בִּגְלַל מציגים: תערוכה בנושא אוֹר וצֵל

האמנים המציגים:
"מעט אור דוחה הרבה מן החושך" / על התערוכה 'אור וצל'

ד"ר נורית צדרבוים

"לְשׁוּלֵי צֵל וִילָאוֹת שׁוֹטֵחַ צוּרוֹת אוֹר עַל קִיר"(יונה וולך)

שם המאמר הוא ציטוט מר' שניאור זלמן מליאדי

"אור שברא הקב"ה ביום ראשון – אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו. כיוון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזוֹ מהם. ולמי גנזוֹ? לצדיקים לעתיד לבוא" (מרטין בובר). בובר מסב את תשומת לבנו לכך שמדובר כאן ב'אור הגנוז', ומסביר שהחסידים שאלו "היכן גנז הקב"ה את האור", ענו להם "בתורה", המשיכו ושאלו, "אם כן, סביר להניח שצדיקים ימצאו משהו מן האור הגנוז בתורה". השיבו להם "אכן. ימצאו וימצאו". המשיכו אלה להקשות ולשאול "אם כן, מה יעשו צדיקים כשימצאו משהו מן האור הגנוז בתורה". ענו להם "יגלוהו באורח חייהם".

אמנות זה אורח חיים. זו הדרך שבה בוחר אמן להתבונן בחיים, לספר עליהם, לבחון את חייו שלו עצמו, לחיות את החיים. לא לחינם שב סארטר וטען בדברו על חירות האדם 'חיה את חייך כיצירת אמנות' (סארטר). כאשר אנו מדברים על תערוכה שהנושא המוגדר והמוצהר שלה הוא 'אור וצל', אנחנו מגיעים אל האמנות מהחיים, נוגעים בחיים של האמנות, ומבקשים לבחון דרך המגע האישי, מגעו של יוצר, את ריבוי המשמעויות ואת משמעויות העומק של כל אחד מאתנו תוך התייחסות למושג הכול כך שגור 'אור וצל'.

להמשך המאמר


רוני גבאירוני גבאי
יליד 1969, מהנדס חשמל בוגר טכניון ובעל תואר שני בהנדסה ביו רפואית. עובד ב"אינטל" חיפה משנת 1999. למד שני קורסים בצילום במסגרת עבודתו. מתבונן על החיים מבעד לעדשת המצלמה.

הצהרת אמן
בעולם החי, התבוננות על אור וצל מציירת עבורנו את מצבו הנפשי של האדם. האם חופשי או משוחרר? האם כבול בידי אחרים או בידי עצמו? האם מחויב לחופש היצירה או שבוי בקונסנזוס? האם כאשר הוא יוצר את יצירתו הוא כובל אחרים (כמו קורי העכביש?) וכיצד התבוננות פנימית יכולה לסייע לצאת לחופשי.
אריק אפקאריק אפק
אריק אפק, אב לארבעה, מהנדס מכונות ומערכות במקצוע. אחרי הרבה שנים ונסיון בתחום הרכש, ביצע הסבה מקצועית - ונתן לאמנות את ההזדמנות לקבל את מרכז הבימה. שבע שנות תחביב ותריסרים רבים של פסלונים שחולקו לחברים וקולגות, הפכו את הפיסול בחוטי מתכת למקצוע. המדיה: חוטי ברזל נחושת או כל מתכת אחרת, חדשה או ממוחזרת. הטכניקה: כיפוף, פיתול, סיבוב, ליפוף, של חוט אחד רציף או בשילוב של חוטים. היצירות: דו ותלת מימדיות, מרישום עדין ועד לפסל בנפח מלא, וכן שילובים עם חומרים וטכניקות אחרות. המטרה: אמירה שתרגש את הקהל ובעיקר את אלו המגיבים בחשדנות לחוטים כמדיה אמנותית.

הצהרת אמן
האור והצל משחקים תפקיד חשוב בתפיסה שלנו את המציאות. הצל לעיתים מתעתע לעיתים מדגיש את מה שהאור מסתיר. בעבודה עם חוטי המתכת, הצל משמעותי ויכול לשנות כליל את תפיסתנו לגבי עבודה מסויימת. התבוננות מזוית מעט שונה, משנה את הצל המושלך לרקע/לקיר ובתאורה שהותאמה היטב, העבודה מועצמת. בשתי העבודות, מר ד' והפיל, הצל הוא מרומז, מוחלף בצל מלאכותי. הקנווס משמש כרקע חלופי לקיר, והצבע על הקנווס, יוצר "צל" המשתקף באופן "טבעי" ממושא העבודה. הצל/רקע לוקח אותנו ל"מקור", למפגש עם הפיל בטבע/האדם והצל החליפי המעניק עומק לרישום החוטים הכה מרומז. האם הם נלחמים הצל מהקנווס והרישום בחוטים? אולי, ואולי זו מהות הדיון שלנו עם הצל בכלל, מה תפקידו בהוויה.
הלל אלקייםהלל אלקיים
נולד ב-1966. למד כנער רישום באופן פרטי אצל הציירת אסתר פרץ-ארד ז"ל (אמו של המעצב רון ארד). הוציא ב-1993 תואר ראשון בציור מפראט אינסטיטיוט בברוקלין, ותואר שני ב-2004 בהוראת אמנות מטיצ'רס קולג' קולומביה יוניברסיטי בניו-יורק. הציג בתערוכות קבוצתיות באזור ניו-יורק. שב לארץ ב-2010, וקיבל פרס אמן מצטיין ממחלקת האמנות של משרד הקליטה. הציג ב-2012 תערוכות יחיד בתל-אביב (עמליה ארבל) ובירושלים (מוזיאון היכל שלמה). עתיד להשתתף ביוני 2013 בתערוכה קבוצתית של המדרשה לאמנים פעילים של מוזיאון רמת-גן. חי ומצייר בתל-אביב.

הצהרת אמן
האור והצל הינם הפכים הזקוקים זה לזה. בשילובם בציור נוצרת חוויית מציאות מוחשית. לדעתי האור והצל מביאים מתח ודרמה לחוויה, בגלל שהם מייצגים עקרונות שהם מעבר לנראה: האור הוא התבונה, הבטחון שמקנה הידע, השמחה, הטוב. בזמן שהצל מייצג את הנסתר והאפל, את אי-הידיעה, הפחד, ואפילו הרוע. ביחד, הם מאפשרים את הבחירה המוסרית של האדם. ברצוני להראות את תהילתם של אלו שאומרים "כן!" למרות ה"לא". דרך שילוב הצורות והצללים, להראות את האחדות עמוקה יותר שבמוזיקת-ההפכים.
מלי אלבז אלמנדיןמלי אלבז אלמנדין
נולדתי ב-1955 בעפולה להורים שעלו מתימן בשנת 1949 - 8 אחים ואחיות. סבתא דמות משמעותית - ותרבות תימן - נישואים - עד פרישתי עסקתי כמדריכת פיקוח גננות - גני ילדים - משרד החינוך - 2002-2007 - עד נוכחי. תואר שני M.A במסלול דמוקרטיה בין תחומית, האו"פ: מבוא לאסתטיקה, האו"פ: אומנות הרנסנס באיטליה, האו"פ: אומנות בעידן הטכנולוגי - אומנות המאה ה-20, האו"פ: פוליאסתטיקה באמנות אורנים, M.A - חינוך לאמנות חו"ל סדנא - ציור - אצל עליזה שאלתיאל, עין-הוד, סדנא - פיסול אצל הפסל טוביה יוסטר, עין הוד (הצגתי בארץ ובחו"ל).

הצהרת אמן
אלמנדין (Almandine) - אבן חן מחצב טבעי בצבע סגול, נוטה לבורדו.אבן היסוד של יצירתי, מושתתת על התפיסה הפילוסופית, בה אני מחזיקה שנים כדרך חיים להתמודד עם מצוקות - בכפל משמעויות. האבנים הראשונות בהם שיחקתי בילדותי בשדה, היוו עבורי עולם דימויים שלם. כיום מהוות אימג'ים ביצירתי. הציור שלי מושפע מהמקצוע של אבי בתימן שהיה תופר ורוקם עורות ובגדים למשנה המלך. לפני מותו לימד אותי ריקמה תימנית יהודית מסורתית אותה אני משחזרת על בד הקנווס. היצירה עצמה מורכבת ממחרוזת-רקמה של פיסות אבנים, כמו פיסות החיים הנשזרת לכדי חיים שלמים. כך תפיסת העולם שלי הרואה את החיים כפיסות קטנות של אושר ושמחה אל מול הכאוס, העצב והכאב שישנו בעולם ומשפיע על כולנו. החיים כפיסות קטנות של חוויות וזיכרונות ילדות העוברים אידיאליזציה עקב מרחק הזמן ונשזרים בחיינו כבוגרים. זוהי החוויה הרגשית שלי המקבלת ''צורה בעלת משמעות'' ממנה אני שואבת את הדימויים ביצירות שלי היום.
שרה אהרונוביץ קרפנוסשרה אהרונוביץ קרפנוס
סופרת, משוררת, ציירת. אוטודידקטית. נייד: 050-5408737, דוא"ל: sarak3@bezeqint.net, אמנית רב-תחומית. ספרים: 2 ספרי שירה למבוגרים, 3 ספרים - סיפורי ילדים. 2 אנתולוגיות - סיפורים קצרים. מאמרים וסיפורים קצרים בעברית ומתורגמים באתרי אינטרנט שונים. ציור: תערוכות יחיד וקבוצתיות בחו"ל ובארץ. שיטת ציור: עפרון. ניר: A4.

הצהרת אמן
בעיני זה ציור מושלם. אני בונה צבעים משלי לכל גווני ואפשרויות העופרת שבעפרון, המאפשרות לי להגיע מהאפלה הגדולה ביותר אל האור השקוף ביותר. השתמשתי בשכבות רבות של העפרון כדי להשיג את האפלה העמוקה ביותר ולפעמים במעבר חד מהאפרפר החולני לעבר השחור המאיים. ציור זה מסמל בעיני פריצת התוך שבנו, הפנים שאינו יכול לשאת עוד את השפלתו, חוסר תשומת הלב, ההדחקה והפחד להעז וליצור. פריצה מן הצל החשוך לאור. פריצה במיטבה העוצמתית, ללא כל סנטימנטים לעומד לפניה. להשיג בכל מחיר, כי חמצן אוזל אי שם במחילות המוצלות, התהומיות והגוועות. אני פה - זועקת בשחור לבן הדמות - שימו לב רבותי!!!
ישראל ליטמןישראל ליטמן
תאריך לידה ומאריך ומחדש לידה של רגעים מופלאים מיום הולדת אחד אל יום ההולדת הבא כנשוי ואב לארבעה צאצאים וצאצאיות וסב לעשרה נכדים ונכדות. וכמשכיל שבעת ההיא בה קיבלתי (Professor of Interdisciplinary Sudies (1997 ו-Doctor of Philosophy in Distance Learning Administration (2006 יידום ויחתום בכבוד רב עם ה- (Master of Arts in Anthropology (1997 ועד לתואר הראשון בספרות עברית ולשון עברית ומקרא מ-1975 בחתימת מתי מגד הדיקן עם כל שני ימי חיי שציירתי בתנועה.

הצהרת אמן
האור בשבילי הוא האור הבראשיתי האלוהי של החיים מספר בראשית והוא גם האור מהעולם הממשי. והצל בא לי מההארה שלא היה צל עד בוא הדשאים והעצים ביום שלישי ורביעי בו נבראו המאורות! אבל גם פנים מאירים לי היום וגם ארועים ומקרים טובים או רעים מענגים או כאובים הקורים לי ולעולם הם אור וצל בשבילי, זוהר וחשוך... כך בשירים שלי, "אור הצל" ועוד. בדימויים המסויימים האלה ניתן לראות ביצירה הייצרית מאד הכואבת מחד ומלאה תקוה מאידך "הסנה הבוער בתוכי" שעשיתי בבד שקרעו לי ובבד שהדבקתי לו.
מילנה ילירמילנה יניר
מילנה החלה לצייר ולרקוד בגיל 7, שעורי ציור ופיסול בביתן הלנה רובינשטיין, הלימודים היו מטעם מוזיאון תל אביב, וכבר אז נטעו יסודות של קומפוזיציה, עבודה בצבע וארגון של נפח בחלל. בגיל 14 המשיכה מילנה את לימודי האמנות הויזואלית בתיכון ע"ש תלמה ילין, אותו סיימה בהצלחה רבה. בהולנד המשיכה ללימודי אמנות ועיצוב באקדמיה "ריטפלד" סיימה בהצלחה והוזמנה להציג עבודות בגלריות, מוזיאונים, תיאטראות ופסטיבלים של וידאו ארט.

הצהרת אמן
החיים בעיניי, הם לא שחור ולבן אלא אין סוף של צבעים בגוונים אין סופיים. העבודות בתערוכה "אור וצל" מבוססות על שימוש במקריות בתהליך היצירה. המקריות מובילה אל הבלתי צפוי. הבלתי צפוי בעיניי, הם הגוונים האין סופיים וכך הלאה, דבר נובע מתוך דבר, אך נקודת המוצא היא בלתי ידועה ועל כן גם משתנה ומשתמעת לפנים רבות. האור והצל בעבודות אינם מופיעים באופן המקובל של משמעות ההצללה, אלא כמו במהות היצירה עצמה, הבהיר והכהה ממשמשים ומופיעים לסירוגין בקומפוזיציה ונוצרים גם כן באופן מקרי. הנכם מוזמנים לבקר באתר האישי שלי שמציג ציור ומדיומים שונים באומנות כמו, וידאו ארט, צילום ונקודות המפגש והשוני בין המדיות השונות. http://www.milanayalir.com
בשמת גלבשמת גל
במקצועי הנני רופאה וטרינרית. את רוב שנותי המקצועיות עשיתי בבוסטון כרופאה ומנהלת של השרותים הוטרינרים וקליניקה במקלט לחיות שהוקם לפני יותר מ-100 שנה. מאז שאני זוכרת את עצמי נחשפתי והתעניינתי באמנות, והייתה תקופה בבוסטון שאף ציירתי בחוג עם מורה ישראלי. עדיין מקווה לחזור ולצייר. בינתיים פתחתי חיבה עזה לאמנות הצילום. מאז 2006 אני חיה בקפריסין בכפר קטן בהרים עם שני חתולי האהובים, מתנדבת כרופאה במקלט לחתולים, מצלמת הרבה, ונוסעת בעולם.

הצהרת אמן
נושא האלבום שלי הוא "טבע ונוף". אלה בעיקר נושאי הצילום שלי בעת האחרונה. כשעברתי על חלק מהתמונות נוכחתי לדעת עד כמה "אור וצל" משחקים תפקיד חשוב ונותנים לתמונות שבחרתי את האופי המיוחד להן. אור וצל הינם הבסיס לצילום, ונלקחו כדבר נתון תוך כדי הצילומים בחוץ במשך היום מבלי לתת עליהם את הדעת במכוון כשהאובייקט צולם. אם נושאי הצילום הינם מים עומדים, עץ, אבן, חול או פרח (בקלוז-אפ), או נוף ומרחב בשקיעות וזריחות, בשני המקרים ניתן לראות ולהבחין במשחק המעניין והיחסים בין שני גורמים אלה. כל התמונות צולמו בעזרת אותה המצלמה.
אשר גיבלאשר גיבל
לימודי צילום במכללת הדסה בשנים 1974-175. כיום בן 64 ועוסק משנת 2004 בצילום תיעודי.

הצהרת אמן
אני תופס את הצילום כמדיה שהכי מתאימה כדי להציג את הדימוי מתוך אותה המציאות כפי שנגלית לעיני, לעיתים המציאות לובשת שכבות ורבדים שבמהותם הם מסיכות וכיסויים, ויש לקלף שכבה אחר שכבה עד שמגיעים לאמת כפי שנראית בעיניך, למרות שזה נראה מסובך, הנטייה שלי לצלם את האירועים היומיומיים, עד כמה שיראו פשוטים ופרוזאים, הדמויות שצילמתי מקרוב, תמיד צילמתי אותן בגובה העיניים בלי להתיימר ובלי לייפות.
מידד גוטליבמידד גוטליב
נולדתי בירושלים 1950, היום אני מתגורר בתל אביב. לאחר שלושים שנים שבהן הייתי מנהל כספים בחברות גדולות, עשיתי שינוי בחיי ופניתי לעסוק במדעי הרוח. בשנה שעברה סיימתי את הלימודים לתעודת הוראה במסלול של הסבת אקדמאים להוראת היסטוריה, והשנה התחלתי ללמוד ל- MA בהוראה רב תחומית במדעי הרוח. מזה עשרות שנים שאני עוסק בצילום.

הצהרת אמן
ההתבונות שלי היא בעיקר בבני אדם. אני משתדל ברגע הצילום להביט ברגשותיהם, ובו בעת אני גם משתדל להתבונן ברגשותי. לא פעם קורה שאני לא מודע למה שאני מצלם, ורק לאחר שאני מתבונן בצילום אני מבין את משמעותו. כך זה קרה עם הצילום שקראתי לו נער ערפילי. צילמתי סילואטה של נער בחנות לבגדי נערים, וכשהתבוננתי בתמונה ראיתי שהנער מסוכך על שתי דמויות קטנות, כאילו הוא אומר להם אבא ואמא אל תפחדו אני כאן אתכם. גיליתי שהאור בצילום לא נעוץ בהכרח בהבדלי התאורה, אלא בעיקר ביכולתו להאיר את החיים באמצעות האומנות הפואטית שנקראת צילום.
דוד צינמןדוד צינמן
אני אדריכל, בוגר בהצטיינות של הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. כיום אני אדריכל עצמאי ומרצה בטכניון בתחום המורפולוגיה. כמו כן אני מלמד אדריכלות בבית הספר להנדסאים של הטכניון. אני עוסק באמנות מגיל צעיר. בתחומי הציור, הצילום, הפיסול והאיור. את עבודותיי הצגתי בתערוכות שונות בארץ ובחו"ל.

הצהרת אמן
היצירות שבחרתי לשלוח לתערוכה זו הן סדרה של צילומי סטודיו. בעבודות אלה נעשה שימוש בתאורת סטודיו דרמטית וברקע שחור, דבר שמדגיש את האור והצל בצורה מוקצנת. הדמויות מוארות רק בחלקן, הצופה רואה רק חלק מהדמות כששאר החלקים נעלמים בחשיכה. התאורה והקומפוזיציות נותנים לצופה להתמקד בחלקים אחדים של התמונה ולהשלים בדמיונם חלקים אחרים.
נורית צדרבויםנורית צדרבוים
ד"ר נורית צדרבוים - יוצרת וחוקרת בינתחומית. אמנית פעילה, חוקרת, משוררת, אוצרת, מסאית, מרצה, יועצת אקדמית וראש תחום אמנות, מאמנת NLP ומנחת קבוצות. פרטים על פעילות יוצרת בתחום האמנות והשירה, החינוך, המחקר ועוד ניתן לראות באתר אישי: www.nuritart.co.il, בבלוג האישי לתיעוד אמנות: http://cafe.themarker.com/blog/458996, ומאמרים באתר רשימות: http://portraitdotcom.com

הצהרת אמן
בעבודות אלה אני מציגה שכבות ומצבים שונים של שימוש בתופעה, במילה, במונח ובמושג 'אור וצל'. המילה 'עור' - העור של האדם הוא האובייקט המצולם, כאשר הוא חובק באופן פונטי על פי הנשמע גם את המילה אור. אני בודקת כיצד ניתן לראות את הקפלים, הקמטים ופגעי הזמן על העור באמצעות שימוש במצבים של אור וצל שאלה הם אמצעים טכניים בשפת הציור והצילום. אני בודקת את הגלוי ואת הסמוי. צל דמותי ו/או כף ידי מנסים להציג ולהסתיר, לכסות ולגלות ולהציב בסופו של דבר על מישור אחד את השלם, שהוא תמיד מורכב מניגודים - מאור וצל. עורי האישי של כף ידי הוא האובייקט שדרכו אני מעבירה את המסר. הטכניקה שבה אני משתמשת משלבת צילום, רישום ועיבוד דיגיטלי.
אירית סלעאירית סלע
בת 62, ילידת תל אביב, אוהבת העיר והארץ. מצלמת מגיל צעיר, אוהבת לתעד אירועים, מוכרת בין חברי כמצלמת להנאתי ולהנאתם. רואה עצמי כ"צלמת פייסבוק" מקום נהדר להעלות צילומים, להכיר צלמים נוספים ולהחליף תגובות חוויות וידע. אחות פנסיונרית, הייתי אחות חדר מיון 35 שנים וגידלתי לבדי שני ילדים, כלבים וחתולים. עקב מחלת הפיברומיאלגיה ממנה אני סובלת איזור הצילומים שלי די מצומצם, הירקון הוא "שדה הצילום" הנהדר שלי, עבורי הצילום הוא מזור.

הצהרת אמן
מצלמת במספר מצלמות לחילופין בדרך כלל מצלמת כיס fujifilm, צילום ספונטני, לרוב בחוץ, מקום המאתגר בכל מזג אויר ובכל שעות היום והלילה. אור וצל בתפישתי זה החושך שבא מהאור. את בואי שמש צילמתי בצהרי יום סגריר כשצצה השמש מסנוורת מאחרי העץ. עניתי לה בפלש פועל. את התמונה 'צלמת אור וצל' צילמתי בצהרי יום חמים כששתינו עומדות עם הגב לשמש, הרגל של המצולמת ניראת בפרייס כדי להראות המשכיות. את העבודה לחיות בצל צילמתי כאשר ישבתי מולם, רציתי לצייר את הים , והם נכנסו לי בחשאיות לפרייס...
דבורה סיוןדבורה סיון
מפסלת ברשת מתכת. עבודותי מוצגות בגלריות ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם. למדתי את טכניקת הפיסול ברשת אצל האמנית שולמית הרטל ואמנות אצל האמן דן רייזנר. אני בעלת סטודיו לפיסול ברשת מתכת בכפר סבא. בסטודיו מתקיימות סדנאות וקורסים לפיסול ברשת. חברה באיגוד האמנים הפלסטיים בישראל.

הצהרת אמן
מיריעת רשת שטוחה אני יוצרת פסלים חלולים ואווריריים בעלי תנועה, הבעה ומשמעות היצירה - 'מצל לצלם אנוש' הוצגה לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות בנשים. אלימות המופנית נגד נשים היא תופעה חברתית הכוללת אלימות פיזית, אלימות מילולית, התעללות נפשית, תקיפה מינית או אלימות כלכלית כלפי נשים. הנשים, הן לא רק קורבנות לאלימות אלא קורבנות של דרך פעולה ומחשבה של החוק והחברה לגבי השוויון והשוני לכל מגדר. מיריעת רשת שטוחה אני יוצרת פסלים חלולים ואווריריים בעלי תנועה, הבעה ומשמעות. גופי התאורה - הייחודיים בצורתם ובגודלם, מקרינים מתוכם ודרכם קרני אור המעניקים לי השראה ליצירת הצלליות מרשת מתכת. היצירה מצל לצלם אנוש מבטאת את המאבק באלימות בנשים. הנשים, הן לא רק קורבנות לאלימות אלא קורבנות של דרך פעולה ומחשבה של החוק והחברה לגבי השוויון והשוני לכל מגדר.
אהלה מוזיקנטאהלה מוזיקנט
אישה יוצרת. שוזרת מרקמים ומראת נתיבים. יוזמת ומנחה סדנאות, מעגלי נשים וטקסים להעצמה וריפוי בגליל המערבי ובפסטיבלים. מורת נתיבים אישיים באמצעות קלפי סגולה וקלפי האלה האם. אמנית יוצרת ואוצרת תערוכות. מתרגמת ספרים וכותבת שירה ומאמרים. שותפה בפרוייקט "נשות ח ז ו ן" - ישראל/ארה"ב/פלשתין - פרוייקט לריפוי הנפרדות על-פני האדמה הזו בדרך של מציאת שפה חדשה להידברות. יוזמת ומפיקת סדרת "שלבי חיי אישה" ו"מעבר לקשת" להעצמה נשית בגליל המערבי.

הצהרת אמן
אור וצל מהווים את שתי פניה של המציאות הגלויה והנסתרת בעולמנו, האור מגדיר את הצל וההיפך. כמו ביקום הכוכבי, כך גם אנחנו מהווים כוכבים זוהרים בליבו של יקום נרחב וגדול בהרבה, מנצנצים וכבים מעת לעת. בכל אחד ואחת מאיתנו קיימים חלקים מוארים יותר וחלקים חשוכים , היין והיאנג; והחיפוש של הדיאלוג והיחס ביניהם יוצר את המתח והעניין המפרים למציאת הרמוניה ואיזון. חלק מהעבודות הם וריאציות קולאז'יות של פורטרט עצמי בחיפוש הפנימי הזה; וחלקן צילומים של הטבע ה"מצייר" משחקים מרהיבים של אור וצל כשיקוף בחיינו.
שם האמן
אאאאא

הצהרת אמן
אאאאא
שם האמן
אאאאא

הצהרת אמן
אאאאא
רינה רינגרינה רינג
בוגרת לימודי גרפיקה בטכניון, אמנות והוראת אמנות בסמינר אורנים, לימודי חלקיים בבית ספר לאחיות. בוגרת לימודי ציור באוניברסיטת חיפה (לימודי חוץ) ובמכללת הגליל המערבי בהדרכת האמן דורון בר אדון. מנהלת סטודיו פרטי שאותו היא מתארת 'מעבדה' לתחריט והדפס. מלמדת אמנות, ציור והדפס בסטודיו. השתתפה בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל - יחיד וקבוצתיות.

הצהרת אמן
אדם וצילו (אני והצל שלי). היחסים בין הדמות לצל הם מורכבים ורבי פנים. לפעמים הצל נמצא בפנים ולפעמים הוא חיצוני. בכל דמות יש את הצד הנשי ואת הצד הגברי והם מקרינים אחד על השני כך שלעיתים האחד נמצא באור והשני בצל ולהיפך, ולעיתים הם מתמזגים והופכים לאחד.
שולה רוסשולה רוס
ילידת הארץ. אמנית רב תחומית. בילדותה למדה ריקוד ומוסיקה. למדה בסמינר לוינסקי ובאוניברסיטה העברית בירושלים. השתלמה אצל מורים אמנים בישראל. עבדה במשרד החינוך והתרבות. ציורי השמן שלה ופסליה מוצגים בארץ ובחו"ל.

הצהרת אמן
נושאי העבודות שלי נופי טבע ישראלי ונשיות. בציורי השמן הדגש על הצבעוניות, האור לעומת הצל, הפנים והחוץ, היום לעומת הלילה. הפיסול שלי לרוב פיגורטיבי, בחומרים שונים (ברונזה, אלומיניום ואבן) מתמקד בתנועה ובהבעה. התלת מימדיות מאפשרת לי להבליט את האור והצללים גם ע"י צבע הפסל וגם ע"י צורת הצבתו בחלל.
רונית קריסטלרונית קריסטל
תל אביבית, גרושה+2, מאפרת טלוויזיה וסטייליסטית.

הצהרת אמן
"נמשכת לטבע הפראי אך מלא האפשרויות של תוכנת המחשב. מקווה שתהנו כמוני". לגבי אור וצל, אור וצל זוהי טכניקה שאני חייבת לעשות בה שימוש קבוע על מנת ליצור עומק וניגודיות בעבודתי הדיגיטאלית יחד עם זאת, חייבים להשתמש בעדינות במשחקי האור והצל ואסור שהצופה או אני נרגיש שנעשתה מניפולציה חזקה. הכל צריך להיות בנגיעות קטנות ובמיזוג.



 אדם וצלו
אשה וצלה
רינה רינג
אשה וצלה
רינה רינג
אשה וצלה
רינה רינג
נער ערפילי
מידד גוטליב
גבו ההולך
מידד גוטליב
לראש הדף  


 דמות הצל
אור ירח
מידד גוטליב
עננים
מידד גוטליב
נאיביות
אירית סלע
לחיות בצל
אירית סלע
תיעוד עצמי; צלמת אור וצל
אירית סלע
 

פורטרט של טלילה
אשר גיבל
הכלבה מיקה
אשר גיבל
נירה טליה והכלבים
אשר גיבל
כלבים, בעלים ותיקון
אשר גיבל
לראש הדף  


 אפקטים של אור וצל
אישה בבית קפה
מידד גוטליב
נגני הג'אז
דבורה סיון
ראש אדם
דבורה סיון
טרוסו
דבורה סיון
טרוסו
דבורה סיון
 
איש בתחנה
מידד גוטליב
מר ד'
אריק אפק
טורסו מול החלון
אריק אפק
דיוקן בחלקים
אריק אפק
פיל
אריק אפק
לראש הדף  


 אור וצל ברישום ובקו
אשה וצלה
רינה רינג
מצל לצלם אנוש
דבורה סיון

עירום - אשה שוכבת
אהלה מוזיקנט
עירום - אשה עומדת
אהלה מוזיקנט
 
הפנים מתפרץ
שרה קרפנוס
דכאון
שרה קרפנוס
ממוגרפיה
שרה קרפנוס
אמי
שרה קרפנוס
תקוות אשה
שרה קרפנוס
לראש הדף  


 אורות וצללים בציור
צל האור
ישראל ליטמן
השם צלי
ישראל ליטמן
ולא היה צל על פני האדמה
ישראל ליטמן
הסנה הבוער בתוכי
ישראל ליטמן
עירומה
שולה רוס
 
הדרך הביתה
שולה רוס
הדרך הביתה
שולה רוס
גשר על הבניאס
שולה רוס

מילנה יליר
עירומה
שולה רוס
לראש הדף  


 דרמה באור וצל

צחוק פנטסטי
הלל אלקיים
בין הדרכים
הלל אלקיים
נשים בתפילה
הלל אלקיים
אשה חסרת כותרת
הלל אלקיים
 

חלום ער
הלל אלקיים
הכנה לציור רב מימדי
הלל אלקיים
להיות עם עץ
הלל אלקיים
תובנת פתאום
הלל אלקיים
לראש הדף  


 צבע - צללים ואורות
ליד האגם
בשמת גל

רונית קריסטל

רונית קריסטל

רונית קריסטל

רונית קריסטל
 

מילנה יליר

מילנה יליר

מילנה יליר

מילנה יליר
אור הצל הנופל
ישראל ליטמן
לראש הדף  


 טבע - אורות וצללים

קייפ קוד
בשמת גל
עלות השחר
בשמת גל
עננים נמוכים
בשמת גל
שקיעה
בשמת גל
 


אירית סלע

אירית סלע

אירית סלע

אירית סלע
לראש הדף  


 האור הבוקע
אירן ודייזי בחצר בי"ס אוסישקין
אשר גיבל
אל מול האור
אשר גיבל
צללים באוסישקין
אשר גיבל
בואי שמש
אירית סלע
שקיעה
בשמת גל
לראש הדף  


 אור וצל כמטאפורה
מלכודת
רוני גבאי
התשוקה לחופש
רוני גבאי
חנק
רוני גבאי
ליהנות מהטיפות
רוני גבאי
לבד
רוני גבאי
 
הצפה
מלי אלבז אלמנדין
על הבמה במסדר בוקר
מלי אלבז אלמנדין
ניגודים
שולה רוס
שתי פנים למציאות אחת
אהלה מוזיקנט
התגלות וחשיפה
אהלה מוזיקנט
 
שמלת החג שלי
מלי אלבז אלמנדין
געגוע
מלי אלבז אלמנדין
התעלה בדרך לסבתא
מלי אלבז אלמנדין
תלכו כולכם
מלי אלבז אלמנדין
חשבתי ש...
מלי אלבז אלמנדין
לראש הדף  


 העור והצל
האור והצל
נורית צדרבוים
טיפות על חלון זכוכית
מידד גוטליב
העור והצל ג
נורית צדרבוים
העור והצל ב
נורית צדרבוים
העור והצל א
נורית צדרבוים
 
העור והצל ו
נורית צדרבוים
העור והצל ה
נורית צדרבוים
העור והצל ד
נורית צדרבוים

דוד צינמן

 

דוד צינמן

דוד צינמן

דוד צינמן

דוד צינמן

דוד צינמן
לראש הדף  





























לראש הדף